Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2011

Αυτοδιοίκηση-Αμοιβές αιρετών-εισφορές



ΕΓΚ 62/2010: ΕΓΚ.ΥΠΕΣ:Καταστατική Θέση Αιρετών

Εισαγωγή 1
Για τους αιρετούς των δήμων 2
Αναστολή επαγγελματικής δραστηριότητας 2
Υποβολή ετήσιας δήλωσης περιουσιακής κατάστασης 2
Αντιμισθία 3
Ειδικές Άδειες 4

 Αναστολή επαγγελματικής δραστηριότητας 6
 Υποβολή ετήσιας δήλωσης περιουσιακής κατάστασης 6
 Αντιμισθία 6
 Ειδικές Άδειες 8
 Εισαγωγή

Με τα άρθρα 92 & 93 σε ό,τι αφορά τους αιρετούς των δήμων  του ν. 3852/2010,
επέρχονται αλλαγές στα μέχρι σήμερα ισχύοντα σχετικά με τις απολαβές των
αιρετών και τις ειδικές άδειες που δικαιούνται οι υπάλληλοι αιρετοί.


 Οι κυριότερες αλλαγές που αφορούν τους αιρετούς των δήμων είναι:
 > Αναστολή της άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας των δημάρχων κατά τη διάρκεια της θητείας τους σε δήμους άνω των δέκα χιλιάδων κατοίκων.
Ειδικά για την δημοτική περίοδο 2011-2014 η αναστολή της άσκησης
επαγγελματικής δραστηριότητας ισχύει για δήμους με πληθυσμό άνω των
εικοσιπέντε χιλιάδων (25.000) κατοίκων.
 > Χορήγηση αντιμισθίας στους δημάρχους, αντιδημάρχους και προέδρους
δημοτικών συμβουλίων, αντί της καταβολής των εξόδων παράστασης.
 > Υποχρεωτική χορήγηση άδειας άνευ αποδοχών, για όλο το διάστημα της θητείας τους, στους δημάρχους, αντιδημάρχους, πρόεδρους δημοτικών συμβουλίων και πρόεδρους συνδέσμων, των οποίων ο πληθυσμός των μελών του συνολικά είναι άνω των διακοσίων χιλιάδων (200.000) κατοίκων που είναι υπάλληλοι του δημόσιου τομέα και υπάλληλοι Ν.Π.Ι.Δ. που δεν ανήκουν στο δημόσιο τομέα.


 Για τους αιρετούς των δήμων Αναστολή επαγγελματικής δραστηριότητας

Αναστολή της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας των δημάρχων
κατά τη διάρκεια της θητείας τους σε δήμους άνω των εικοσιπέντε χιλιάδων
(25.000) κατοίκων. Ή ρύθμιση ισχύει για τη δημοτική περίοδο 2011-2014 και
εισάγει αυτοτελές ασυμβίβαστο πέραν των αναφερομένων στο άρθρο 14 του Νόμου 3852/2010. Με τον όρο "αναστολή της επαγγελματικής δραστηριότητας" εννοείται η μη ενεργός συμμετοχή σε δραστηριότητες που αναλαμβάνονται στο πλαίσιο άσκησης επαγγέλματος. Δεν περιλαμβάνονται δηλαδή τα οικονομικά οφέλη που αποκομίζει κάποιος, π.χ. ως μέτοχος εταιρείας, τα οποία προκύπτουν χωρίς την παροχή ανάλογης απασχόλησης του αιρετού.

Ο χρόνος αναστολής άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας θεωρείται πραγματικός χρόνος για τα ασφαλιστικά δικαιώματα. Κατά τη διάρκεια της αναστολής, το σύνολο των εισφορών στον οικείο ασφαλιστικό φορέα καταβάλλεται από το δήμο και βαρύνει τον προϋπολογισμό αυτού.

Η διαδικασία καταβολής εισφορών καθορίζεται με Κ.Υ.Α. των Υπουργών
Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και
Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, η οποία βρίσκεται στο τελικό στάδιο
έκδοσης της.

Υποβολή ετήσιας δήλωσης περιουσιακής κατάστασης

Ο δήμαρχος, ο αντιδήμαρχος και τα μέλη της οικονομικής επιτροπής και
της επιτροπής ποιότητας ζωής είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν την ετήσια
δήλωση για την περιουσιακή τους κατάσταση σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και να τη δημοσιοποιούν με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του δήμου.

Πρόκειται για ένα θεσμό που ενισχύει τη διαφάνεια και αποτελεί ένα ακόμα
εργαλείο ελέγχου των αιρετών εκείνων, που κατά τεκμήριο αποφασίζουν για τα
σπουδαιότερα θέματα της περιοχής τους, δεδομένου ότι κάθε δημότης θα μπορεί
να έχει πρόσβαση στην προσωπική οικονομική διαδρομή των αρχόντων του τόπου του.

Υπενθυμίζεται ότι στην υποχρέωση υποβολής ετήσιας δήλωσης της
περιουσιακής τους κατάστασης, εμπίπτουν και οι πρόεδροι των διοικητικών
συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των δημοτικών
επιχειρήσεων καθώς και των συνδέσμων δήμων.

Αντιμισθία

Σημαντική μεταρρύθμιση που εισάγεται με το "Πρόγραμμα Καλλικράτης"
είναι η χορήγηση αντιμισθίας, αντί της καταβολής εξόδων παράστασης που
ελάμβαναν έως την 31-12-2010, για τους δημάρχους, τους αντιδημάρχους και
τους πρόεδρους δημοτικών συμβουλίων όλων των δήμων ανεξαρτήτως πληθυσμού, η οποία καταβάλλεται από το δήμο.

Το ύψος της αντιμισθίας ορίζεται ως εξής:

>για δήμους με πληθυσμό άνω των εκατό χιλιάδων (100.000) κατοίκων, το σύνολο των πάσης φύσεως αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου,

>για δήμους με πληθυσμό από είκοσι χιλιάδες (20.000) έως εκατό χιλιάδες
(100.000)κατοίκους ισόποση του 80% των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα
Υπουργείου,

>για δήμους με πληθυσμό κάτω των είκοσι χιλιάδων (20.000) κατοίκων, ισόποση του 60% των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου

Οι αντιδήμαρχοι λαμβάνουν το πενήντα τοις εκατό (50%) της αντιμισθίας
που αναλογεί στο δήμαρχο, ενώ οι πρόεδροι των δημοτικών συμβουλίων λαμβάνουν το σαράντα τοις εκατό (40%) αυτής.

Η αντιμισθία που δικαιούνται τα αιρετά όργανα των δήμων, τα οποία
χαρακτηρίζονται ως άτομα με αναπηρίες, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις,
προσαυξάνεται κατά είκοσι τοις εκατό (20%). Για την εφαρμογή της διάταξης
αρκεί, από τους ενδιαφερόμενους, η προσκόμιση απόφασης της οικείας
υγειονομικής επιτροπής.

Σε περίπτωση που η αντιμισθία δημάρχων, αντιδημάρχων και προέδρων
δημοτικών συμβουλίων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 93 παρ. 1 του Νόμου 3852/2010, δηλαδή υπαλλήλων που παίρνουν ειδική άδεια κατά τη διάρκεια της θητείας τους, είναι μικρότερη των πάσης φύσεως αποδοχών της θέσης τους, η αντιμισθία προσαυξάνεται κατά το ποσό της διαφοράς και μέχρι το ύψος των αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου.

Συνεπώς, δεν παρέχεται δυνατότητα επιλογής μεταξύ αντιμισθίας και
αποδοχών της θέσης από την οποία προέχονται, δεδομένου ότι η άδεια που
χορηγείται στους αιρετούς αυτούς είναι υποχρεωτική και άνευ αποδοχών, όπως
ρητά ορίζεται στο άρθρο 93 παρ. 1 του Νόμου 3852/2010.

Ως πάσης "φύσεως αποδοχές θέσης" νοούνται ο βασικός μισθός και
οποιαδήποτε παροχή αποτελεί σταθερή προσαύξηση του.

Το ανώτατο όριο αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου διαμορφώθηκε, από 1-6-2010, με την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Νόμου 3833/2010, στο ποσό των 5.856,08 €6 στο οποίο περιλαμβάνεται ο βασικός μισθός (4.415 €), το επίδομα θέσης (283,36€), τα έξοδα κίνησης (356,22 €), τα έξοδα παράστασης (356,22 €) και η πάγια αποζημίωση (445,28 €). Η τυχόν καταβαλλόμενη οικογενειακή παροχή δεν περιλαμβάνεται στο ανωτέρω ποσό.

Οι δήμαρχοι, οι αντιδήμαρχοι καθώς και οι πρόεδροι των δημοτικών
συμβουλίων και οι σύμβουλοι που έχουν περισσότερα από ένα αξιώματα στην
Τοπική Αυτοδιοίκηση, λαμβάνουν τις απολαβές από ένα μόνο αξίωμα. Οι
ανωτέρω επιλέγουν τις απολαβές του αξιώματος που

Ως εκ τούτου στην έννοια των "απολαβών" δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ότι
εντάσσονται ποσά τα οποία συνιστούν την έννοια της αποζημίωσης και αντιστοιχούν σε συμμετοχή του αιρετού σε συνεδριάσεις συλλογικών οργάνων υπό το δεδομένο ότι ούτε ο επιθυμούν, με υπεύθυνη δήλωση που υποβάλλεται στους φορείς στους οποίους κατέχουν τα αντίστοιχα αξιώματα, π.χ. δήμο και νομικό πρόσωπο. Τα προαναφερόμενα ισχύουν και για τους προέδρους των συμβουλίων δημοτικής κοινότητας, των συμβουλίων τοπικής κοινότητας και τον εκπρόσωπο τοπικής κοινότητας, οι οποίοι λαμβάνουν από το δήμο, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, έξοδα κίνησης.

Σχετικά με την αποζημίωση για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις των
δημοτικών συμβούλων και των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της
Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις του άρθρου 140 του Κ.Δ.Κ.

Καταβάλλεται, δηλαδή, για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις του δημοτικού
συμβουλίου για κάθε συνεδρίαση και μέχρι τρεις (3) το πολύ συνεδριάσεις το
μήνα, αποζημίωση ίση με ποσοστό δύο τοις εκατό (2%) του ποσού της
αντιμισθίας του δημάρχου και για τα μέλη των επιτροπών, εκτός από το δήμαρχο, ένα τοις εκατό (1%) του ίδιου ποσού.

 Οι εισφορές επί των αποδοχών της θέσης των δημάρχων, αντιδημάρχων και
προέδρων δημοτικών συμβουλίων που τους αντιστοιχούν, βαρύνουν τον
προϋπολογισμό του οικείου δήμου, ενώ οι τυχόν εισφορές που αντιστοιχούν στον
εργοδότη βαρύνουν τον προϋπολογισμό του φορέα από τον οποίο προέρχεται.

     Για υπαλλήλους λοιπών Ν.Π.Ι.Δ. το σύνολο των εισφορών βαρύνει τον
προϋπολογισμό του οικείου δήμου. Η διαδικασία καταβολής των εισφορών τους
καθορίζεται με την ως άνω αναφερόμενη Κ.Υ.Α.



Το ανώτατο όριο αποδοχών του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου διαμορφώθηκε, από 1-6-2010, με την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Νόμου 3833/2010, στο ποσό των 5.856,08 €15 στο οποίο περιλαμβάνεται ο βασικός μισθός (4.415 €), το επίδομα θέσης (283,36€), τα έξοδα κίνησης (356,22 €), τα έξοδα παράστασης (356,22 €) και η πάγια αποζημίωση (445,28 €). Η τυχόν καταβαλλόμενη οικογενειακή παροχή δεν περιλαμβάνεται στο ανωτέρω ποσό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου